SKIP TO CONTENT

11 lipca 2022 r.

5 minut czytania

NARODZINY KOLORU W PEUGEOT  

Stonowany, wyrazisty i klasyczny – kolor odgrywa ważną rolę w podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu. Mówi się nawet, że odzwierciedla osobowość klienta. Kolor jest nieodłącznym elementem wzornictwa samochodów marki PEUGEOT. Tak jak kostiumy na planie filmowym, które podkreślają urodę aktorów i aktorek, kolor symbolizuje pozycjonowanie marki i akcentuje stylistykę samochodów.  

 

Wywiad z Marion Zandomeneghi (projektantką odpowiedzialną za paletę kolorystyczną i materiały w PEUGEOT / Specjalistką ds. kolorystyki nadwozia) i Etiennem Janninem (Managerem produktu ds. palety kolorystycznej i materiałów).  

Dlaczego tworzone są wciąż nowe kolory i gdzie szukacie inspiracji ? 

 

Marion Zandomeneghi: Narodziny koloru wiążą się najczęściej z premierą rynkową nowego samochodu, bo chodzi o to, żeby wybrany odcień był kojarzony z konkretnym modelem. Flagowy kolor jest potem wykorzystywany w działaniach komunikacyjnych i marketingowych. Wszystkie etapy procesu twórczego są efektem współpracy działu projektowego, technicznego i produktowego. Ich pracownicy śledzą na bieżąco nowe trendy nie tylko w branży motoryzacyjnej, ale także we wzornictwie przemysłowym, meblarstwie, architekturze, modzie i szeroko rozumianej kulturze cyfrowej, która coraz bardziej zyskuje na znaczeniu.  .

Jakie są główne etapy tworzenia nowego koloru? 

 

Etienne Jannin: Brief określa wszystkie cele dotyczące rozpoznawalności i wyrazistości marki i produktu. Definiuje tym samym komunikat, jaki powinien wysyłać kolor oraz sposób, w jaki dany odcień będzie uzupełniać paletę innych barw.  

 

Marion Zandomeneghi: Kiedy przygotowywany jest brief, nie wiemy jeszcze jak będzie wyglądać sylwetka samochodu, bo pierwsze szkice powstają na późniejszych etapach. Specyfika naszej pracy sprawia, że musimy pracować tylko z koncepcją nadwozia. 

Na zakończenie poszczególnych etapów procesu prezentujemy kolejne propozycje kolorów różnym zainteresowanym działom. Potem stopniowo zawężamy liczbę opcji, a ostateczny wybór koloru jest dokonywany po testach z udziałem konsumentów. Pod koniec procesu selekcji przenosimy wybrany kolor na makietę samochodu w pomniejszonej skali, albo – jeśli jest taka potrzeba – na makietę w skali 1:1.

Równolegle prowadzone są prace rozwojowe we współpracy z lakiernikami. Testy są prowadzone w komorach lakierniczych, żeby uzyskać efekt jak najbardziej zbliżony do zamierzonego. Później nawiązujemy współpracę z partnerami przemysłowymi, żeby mieć pewność, że lakier w danym odcieniu może być produkowany na przemysłową skalę, bo żadna symulacja nie odtworzy rzeczywistych uwarunkowań. 

 

A jak powstał najnowszy odcień Niebieski Obsession stworzony z myślą o nowym PEUGEOT 408? 

 

Marion Zandomeneghi: Nowy Peugeot 408 wyróżnia się wyrazistą, rewolucyjną sylwetką, która jest nowością w naszej gamie. Równie nowatorski jest kolor Niebieski Obsession, który jest odcieniem dychroicznym, co znaczy, że zmienia się w zależności od oświetlenia. Bardzo zależało nam na uzyskaniu błękitu, którego długość fal zmienia się w zależności od kąta widzenia. 

 

W promieniach światła nieoczekiwanie pojawiają się odcienie turkusu i zieleni, które w cieniu przechodzą w czerwień. Przywodzi to na myśl kolory, jakie występują w przyrodzie – na przykład na mieniących się skrzydłach motyli. Nigdy wcześniej nie wykorzystaliśmy dychroicznego koloru na seryjnie produkowanym modelu. Z drugiej strony tego rodzaju lakieru pojawił się już wcześniej na naszych modelach studyjnych takich jak PEUGEOT Instinct. Właśnie ten odcień był naszym źródłem inspiracji podczas prac nad stworzeniem koloru Niebieski Obsession z myślą o nowym Peugeot 408. Ponieważ bardzo trudno jest wprowadzić taki pomysł w życie, musieliśmy wypracować odpowiedni kompromis. Największym wyzwaniem było zachowanie wrażenia elegancji i technologicznego zaawansowania, bez efektu przerysowania.   

Jak powstają nazwy kolorów? 

 

Etienne Jannin: Kiedy powstaje nowy kolor, szukamy dla niego sugestywnej nazwy. Zazwyczaj powstaje ona na etapie prac rozwojowych albo trochę później, podczas prowadzonych badań oraz procesu walidacji, który potwierdza, że jest ona poprawna językowo i zgodna z prawem. W PEUGEOT chcemy tworzyć nowe nazwy w coraz bardziej spójny sposób. Na przykład nazwy kolorów, które tworzą zaskakujący, pożądany efekt i  podkreślają zaawansowane technologie będą przywoływać na myśl zachwyt i zaskoczenie: Czerwony Elixir, Niebieski Vertigo lub Niebieski Obsession. 

Jest pewien model, który coraz częściej widzimy na naszych ulicach – nowy Peugeot 308. Czy możesz powiedzieć nam coś więcej o kolorze Zielony Olivine?

 

Marion Zandomeneghi: Udało się nam przewidzieć, że zieleń stanie się modna. Gdy pracowaliśmy nad nowym modelem, szukaliśmy wyrazistego, ale niezbyt nasyconego odcienia zieleni. Zieleni, która podkreśla zgrabną sylwetkę sedana takiego jak nowy Peugeot 308. Postanowiliśmy dodać do koloru pigment, który tworzy złociste refleksy. Złoty poblask jest widoczny w promieniach światła.  Ponieważ podczas premiery hasło reklamowe nowego Peugeot 308 brzmiało „WYJĄTKOWY”, chcieliśmy stworzyć kolor, który oddawałby tą unikalność/wyjątkowość i pomógł marce przejść do wyższego segmentu. Wyniki testów konsumenckich były bardzo pozytywne i zachęcające, zwłaszcza, że klienci naszej marki nie przepadają za zielenią. 

 

Etienne Jannin: 20 procent wszystkich złożonych przez klientów zamówień przypada na model Peugeot 308 w kolorze Zielony Olivine. Jest to bardzo wysoki odsetek jak na samochód wykończony zielonym lakierem.    Cel został osiągnięty. Nowy Peugeot 208 wyróżnia się na ulicy i uwodzi swoim wyrazistym wyglądem.