PEUGEOT INSTINCT CONCEPT
PEUGEOT INSTINCT Concept: autonomiczny samochód marki PEUGEOT
PEUGEOT INSTINCT CONCEPT, swoboda rozszerzona
INTERNET RZECZY
GŁĘBOKIE UCZENIE SIĘ
Inspiracją do stworzenia modelu PEUGEOT INSTINCT CONCEPT były zjawiska przyrodnicze i społeczne. Człowiek uczy się od swojego otoczenia, zyskując w ten sposób coraz większą autonomię. Na podobnej zasadzie model PEUGEOT INSTINCT CONCEPT bazuje na technologii głębokiego uczenia się zachowań użytkownika. Platforma IoT (Internet of Things) Samsung ARTIKTM Cloud łączy ze sobą wykorzystywane na co dzień urządzenia i agreguje pochodzące z nich dane. Dane pochodzą z takich źródeł, jak smartwatche, smartfony i media społecznościowe. Platforma może nawet łączyć się z domem, aby skomunikować się z inteligentnym telewizorem, systemem audio, asystentem domowym, komputerem czy innymi urządzeniami. Sam samochód jest cennym źródłem informacji, ponieważ towarzyszy nam przez cały dzień oraz zna nasze regularne trasy, ulubione miejsca i styl jazdy.
We współpracy z Sentiance – firmą z branży analizy danych – koncern PEUGEOT przetwarza dane na potrzeby wydobywania z nich istotnych informacji, które pozwalają zdefiniować profil użytkownika. Analiza przebiega dynamicznie i jest stale ulepszana. Oznacza to, że model PEUGEOT INSTINCT CONCEPT może wstępnie skonfigurować lub dostosować swoją architekturę do wszystkich potrzeb i pragnień użytkownika.
PRZYKŁADY
Poniedziałek, 7:45
Wtorek, 21:00
Czwartek, 8:00
Piątek, 14:00
4 TRYBY
Cztery dostępne tryby pozwalają na szczególnie precyzyjne zarządzanie. Tryb Drive Boost umożliwia dynamiczną jazdę. Tryb Drive Relax wykorzystuje systemy wspomagania prowadzenia (ADAS) w celu zapewnienia kierowcy wsparcia. Są wśród nich takie funkcje, jak automatyczne przełączanie świateł oraz aktywny tempomat.
Tryb Autonomous Soft ma na celu zapewnienie komfortu. Podróże mogą trwać dłużej, ale jest to czas, który można wykorzystać na obejrzenie filmu, czytanie lub po prostu odpoczynek. Ostatni z trybów – Autonomous Sharp – zapewnia optymalny czas podróży dzięki precyzyjnemu i wydajnemu prowadzeniu.
INNOWACYJNA KINEMATYKA
Samochód autonomiczny otwiera szerokie możliwości wykorzystania w nowych zastosowaniach. Model PEUGEOT INSTINCT CONCEPT z Responsive i-Cockpit to projekt bazujących na wszystkich tych aspektach, którym zawdzięczamy sukces najnowszych modeli marki.
Dostarczamy nowe sposoby czerpania przyjemności z jazdy. Może ona pochodzić z interfejsów, architektury lub stylistyki. Samochód autonomiczny wcale nie musi być nudny pod względem wyglądu czy wrażeń z jazdy.|
Matthias Hossann, szef działu samochodów koncepcyjnych koncernu PEUGEOT.
Otoczenie kierowcy obejmuje elegancki system kinematyczny, który odpowiada za reakcję na przełączenia między trybami kierowcy i autonomicznym. Kompaktowa kierownica i tablica z przełącznikami chowają się w desce rozdzielczej, a pedał przyspieszenia w podłodze.
Niezależnie od aktywowanego trybu kierowca zachowuje kontrolę nad pojazdem. Oczywiście nie ma w tym nic dziwnego, jeśli chodzi o tryb kierowcy, natomiast nie musi to być oczywiste w trybie autonomicznym. Obok ekranu o przekątnej 9,7 cala na konsoli środkowej znajduje się system i-Device, który pozwala na sterowanie samochodem w dowolnym momencie. Jednym dotknięciem ekranu można wyprzedzić innych pojazd lub przełączyć się z trybu Soft na Sharp.
W trybie kierowcy w obrębie klastra holograficznego wyświetlane są parametry pojazdu: prędkość, rozdział mocy między napędami w układzie PHEV, poziom naładowania akumulatora itp. Obraz cyfrowy zamiast lusterek to także możliwość uzyskania powiadomienia o obecności pojazdu w martwym polu.
W trybie autonomicznym dostępne są także inne informacje, które zyskują na znaczeniu, gdy czas staje się jedyną wartością, która naprawdę się liczy. Wszyscy pasażerowie mają możliwość sprawdzenia godziny, przebytej odległości oraz pozostałego czasu podróży.
Atmosfera w pojeździe zmienia się wraz ze zmianą trybu jazdy. Oprócz wyświetlanych informacji dostosowywane zostają ustawienia siedzeń, oświetlenia i dźwięku.
ARCHITEKTURA I MATERIAŁY
Responsive i-Cockpit zapewnia każdemu pasażerowi indywidualną przestrzeń nawet w tak kompaktowym pojeździe jak ten. Gwarancją wygody są fotele inspirowane wzornictwem lotniczym. Wszystkie elementy konstrukcyjne i obszary mające kontakt z ciałem – tj. podstawa, oparcie i zagłówek – zostały potraktowane indywidualnie. Podstawa została wzmocniona aluminium i pozostaje nieruchoma. Ruchome jest oparcie, które obraca się wokół poprzecznej osi Y. Pasażer może swobodnie wybrać najbardziej dogodną dla siebie pozycję – poziomą, jeśli chce odpocząć, pionową, jeśli prowadzi samochód lub jedno z położeń pośrednich, jeśli chce obejrzeć film lub pracować.
Wszyscy pasażerowie mogą komunikować się z samochodem za pośrednictwem chatbota – osobistego asystenta głosowego oferującego szeroki wachlarz usług. Na przykład za pomocą naturalnie wyrażonych poleceń możesz zarezerwować miejsca w kinie lub zrobić zakupy online.
Materiały zachęcają również do jak najlepszego wykorzystania zyskanego wolnego czasu. Podłoga wykończona została cienką warstwą betonu o jedwabistej strukturze, która zachęcającą do zdjęcia butów i odpoczynku. Siateczka 3D doskonale dopasowuje się do ciała i podtrzymuje je. Z tego samego materiału wykonano również elementy paneli bocznych wokół konsoli środkowej, panele drzwi oraz podstawy i oparcia siedzeń. Zagłówek zapewnia podparcie szyi i jest obszyty elastyczną siateczką 3D oraz skórą.
SHOOTING BRAKE MARKI PEUGEOT
DESIGN
Proporcje modelu PEUGEOT INSTINCT CONCEPT czerpią z wieloletniej tradycji budowy nadwozi samochodowych. Zakrzywione linie zostały poprowadzone wokół elementów technicznych i pasażerów. Pod wydłużoną maską drzemie moc 300 KM z układu napędowego typu PHEV. Wyraziste kontury nadkoli sugerują doskonałą kontrolę nad pojazdem oraz dużą moc napędu na obie osie.
Przód pojazdu jest niezwykle wyrazisty. Pośrodku każdej oprawy lamp LED znajduje się obiektyw kamery. Taki układ przywodzi na myśl źrenicę oka. Kamery skanują otoczenie pojazdu i przesyłają informacje z powrotem do systemów wspomagania kierowcy.
Wygląd maskownicy zmienia się w zależności od kąta patrzenia. W zagłębieniu znajduje się znak lwa, podświetlony na biało po włączeniu trybu autonomicznego.
AERODYNAMIKA
Od strony zewnętrznej obu reflektorów na całej wysokości maski ciągnie się listwa świetlna. Jest ona wysuwana przy prędkości powyżej 90 km/godz. w dwóch celach. Po pierwsze: dolne części listw są ze sobą połączone skrzydłem, które zapewnia dodatkowy docisk przedniej osi.
Po drugie: ruch ten powoduje powstanie otworu, dzięki któremu maleje nacisk na karoserię poruszającego się pojazdu. Powietrze jest zasysane z przodu i wyprowadzane na zewnątrz przy powierzchni koła. Strumień zachowuje się niczym owiewka koła, niwelując we współpracy z pięcioramiennymi aluminiowymi obręczami zakłócenia w przepływie powietrza powodowane przez podwozie i zawieszenie. W obręczach wprowadzono serie wąskich rowków, dzięki którym są one lżejsze. Te same aerodynamiczne rozwiązania zastosowano również z tyłu. Powietrze jest zasysane przez otwór w drzwiach przednich i przepływa w kierunku dyfuzora, który znajduje się pod rzędem lamp 3D połączonych paskiem świetlnym.
Szyberdach zakrzywia się w dół idealnie za głowami pasażerów. Jego linie zostały podkreślone tą samą ciemnoniebieską trójwarstwową powłoką, którą pokryto całą karoserię.