JAZDA PO ŚNIEGU: PIĘĆ WSKAZÓWEK DOTYCZĄCYCH BEZPIECZEŃSTWA
TAGI :
Peugeot & Moi
13.02.2023
Czas czytania: 6 minut
Zanim wyruszysz w drogę, możesz odpowiednio przygotować się do jazdy i wykonać kilka prostych, ale bardzo przydatnych czynności:
Na początku zimy poświęć czas na wykonanie przeglądu, aby uniknąć przykrych niespodzianek podczas jazdy w warunkach zimowych. Oto kilka istotnych punktów do sprawdzenia:
Samochody elektryczne w porównaniu z autami tradycyjnymi są bardziej wrażliwe na niskie temperatury, które mają negatywny wpływ na ich zasięg. Podczas gdy samochody z silnikiem spalinowym wytwarzają duże ilości ciepła odpadowego, pojazdy elektryczne wykorzystują prawie całą wytworzoną energię, bez żadnych strat, do napędzania pojazdu. Jeśli jesteś posiadaczem auta elektrycznego lub samochodu z napędem hybrydowym typu plug-in, poniżej znajdziesz kilka cennych wskazówek, które pomogą Ci przedłużyć żywotność akumulatora:
Electric cars are more sensitive to low temperatures, especially in terms of range. This is because, whereas a combustion engine car generates a lot of waste heat, electric vehicle motors convert almost all the energy produced to propel the vehicle without loss. If you are travelling with an electric or plug-in hybrid vehicle, here are some specific tips to help you maximise battery life:
Przed podróżą po zaśnieżonych trasach koniecznie należy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt, dzięki któremu poradzisz sobie podczas jazdy w trudnych zimowych warunkach pogodowych:
Before a trip on a snowy route, it is essential to have a minimum of equipment to deal with the weather:
Łańcuchy i opaski śniegowe
Łańcuchy lub opaski śniegowe mogą być wymagane podczas jazdy w górach lub w warunkach obfitych opadów śniegu. W zależności od kraju stosowanie łańcuchów lub opasek śniegowych może być obowiązkowe na niektórych odcinkach dróg.
W każdym wypadku, dla własnego bezpieczeństwa, jeżeli planujesz wypad w góry, a nie chcesz ponosić dodatkowych wydatków związanych z zakupem opon do jazdy po śniegu, pamiętaj, aby zaopatrzyć się w łańcuchy lub opaski śniegowe.
Opony do jazdy po śniegu
Opony zimowe zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa i są bardzo skuteczne na śniegu.
Jeżeli korzystasz z samochodu sporadycznie, problem praktycznie cię nie dotyczy. Jeżeli jednak jesteś stałym bywalcem w górach, zakup pełnego zestawu opon zimowych jest niezbędną inwestycją, która powinna szybko się zwrócić.
W różnych krajach obowiązują różne przepisy dotyczące obowiązku używania opon zimowych. Niektóre kraje wymagają opon zimowych przez określony okres w roku, inne w określonych warunkach pogodowych lub zgodnie z oznakowaniem na drodze, a jeszcze inne nie stosują takiego wymogu. Aby dowiedzieć się więcej o przepisach dotyczących opon zimowych w różnych krajach, kliknij tutaj.
Najważniejsze podczas jazdy po śniegu jest unikanie gwałtownych manewrów przyspieszania, nawet jeśli odnosisz wrażenie, że samochód prowadzi się normalnie i reaguje na twoje polecenia tak samo jak podczas jazdy na suchej nawierzchni.
„Jestem agentem marki PEUGEOT w regionie Ain. Poza sprzedażą i naprawą samochodów, profesjonalnie zajmuję się również wyścigami samochodowymi. Reprezentowałem barwy PEUGEOT w kilku zawodach rangi mistrzowskiej w formule promocyjnej. Specjalizuję się w wyścigach na lodzie.
Na początku byłem kierowcą zespołu, ale z czasem udało mi się założyć własny zespół. Zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy własny samochód na bazie modelu 208. Co weekend mam okazję się ścigać w zawodach u boku takich ikon sportu motorowego jak Sébastien Loeb czy Yvan Muller. Z czasem staliśmy się profesjonalnym zespołem, który osiągnął wysoki poziom sportowy, pozwalający na rywalizację z najlepszymi kierowcami w tej dyscyplinie”.
"I am a Peugeot agent in the Ain region and, in addition to selling and repairing cars, I am lucky enough to be able to race cars. I have done quite a few championships for the Peugeot brand in promotional formulas and I have specialised in ice racing.
At the beginning, I was a driver for a team and with time, I set up my own team. We designed and built our own car based on a 208. I race every weekend against monuments of motor sport like Sébastien Loeb or Yvan Muller. So we started as an amateur team that became professional and today we have reached a level of performance to compete against the best drivers in the discipline."
Opony
"Możesz być najlepszym kierowcą na świecie, ale bez odpowiednich opon nie ruszysz do przodu ani nie skręcisz na końcu prostego odcinka drogi. A wszystko z powodu braku odpowiedniej przyczepności.
Jeździmy na oponach z kolcami (250 kolców na oponę). Rozgrzana opona rozszerza się, co z kolei sprawia, że kolce lekko unoszą się do góry. Naszym zadaniem jest zadbanie o optymalną pracę opon, co przekłada się na maksymalną przyczepność. Nasze wyniki w dużej mierze zależą właśnie od opon. Nasz zespół składa się z czternastu osób, z których dwie odpowiadają wyłącznie za opony. Osoby te zajmują się analizą, pomiarami i testowaniem opon pod kątem stałej poprawy osiągów. "
Rozkład masy
"Rozkład masy pozwala na jej skoncentrowanie w środku pojazdu, aby zniwelować efekt bezwładności. Nasze wyścigi oparte są na systemie balastu, tj. samochód wygrywający wyścig w kolejnej rundzie wozi ze sobą balast, mający zapobiec nadmiernej dominacji. Zdobywca pierwszego miejsca otrzymuje 60 kg balastu, drugi w kolejności 40 kg, a trzeci 20 kg. Jeśli więc zajmujemy miejsce w pierwszej trójce, to przed kolejnym wyścigiem zmuszeni jesteśmy do zmiany wszystkich ustawień w celu dostosowania ich do nowego balastu.
Pracujemy dużo wcześniej, aby to wszystko przewidzieć i z czasem zdobywamy też cenne doświadczenie."
Należy pamiętać, że niezależnie od okoliczności główną przyczyną wypadków jest nadmierna prędkość. Prawa fizyki są niezmienne dla każdej nawierzchni, działają zarówno na lodzie, śniegu, jak i na asfalcie. Jeżeli jedziesz powoli i jesteś w stanie przewidzieć sytuację na drodze, nigdy nie dojdzie do wypadku. Wypadki zdarzają się podczas jazdy z nadmierną prędkością lub z powodu braku przygotowania kierowcy na to, co może ewentualnie się zdarzyć, i to niezależnie od nawierzchni. Jeżeli chodzi o jazdę po lodzie, nawet jak masz dobrą przyczepność, jeżeli wypadniesz z drogi, to oznacza, że pojechałeś za szybko w porównaniu z możliwościami twojego samochodu.
Potrzebne jest odpowiednie wyczucie przyczepności, jedni się z nim rodzą, innym go brakuje. Dlatego tak ważne jest, aby ruszać powoli.
Jeżeli chodzi o jazdę po śniegu, należy pamiętać, że im węższe opony, tym mniejsze ryzyko poślizgu, ze względu na mniejszą powierzchnię kontaktu opony z podłożem. Co więcej – stare pojazdy, takie jak Citroën 2CV czy Renault 4 nie potrzebowały opon do jazdy po śniegu, ponieważ oryginalne opony były znacznie węższe niż obecnie.
Na koniec warto wiedzieć, że jeśli chodzi o wyposażenie do jazdy po śniegu lub po lodzie, to lepszym rozwiązaniem jest rezygnacja z opon zimowych niż zmiana jedynie dwóch opon w samochodzie. Na przykład PEUGEOT jest samochodem z napędem na przednią oś, więc to przednie koła napędzają samochód. Jeśli zapewnisz przyczepność przedniej osi zakładając na przód zimowe opony, bez zmiany tylnych opon, oto co się stanie: kierowca zyska pewność siebie podczas ruszania dzięki przyczepności, jaką zapewniają opony zimowe. Kiedy jednak przyspieszy, na pierwszym zakręcie może dojść do niekontrolowanego uślizgu tylnej osi.
W przypadku gdy samochód nie ma żadnych opon zimowych, trudno mu będzie ruszyć z miejsca, ponieważ natychmiast nastąpi uślizg przedniej osi. Taka sytuacja ma dodatkową zaletę – uświadamia kierowcy, po jakiej nawierzchni się porusza. Zaleca się zatem wymianę wszystkich czterech opon na zimowe lub całkowitą rezygnację z ich wymiany.
Podobna sytuacja zdarzyła mi się pewnego dnia, gdy zwracałem samochód klientowi. Jako uczestnikowi Andros Trophy bez trudu udało mi się złapać przyczepność, więc powiedziałem sam do siebie „jest dobrze, trzyma się drogi”. Przez myśl mi nawet nie przeszło, że auto może mieć tylko dwie zimowe opony. Zanim zdałem sobie z tego sprawę, już na pierwszym zakręcie samochód wywrócił się do góry kołami! Tak po prostu, bez ostrzeżenia!
Na koniec warto wiedzieć, że jeśli chodzi o wyposażenie do jazdy po śniegu lub po lodzie, to lepszym rozwiązaniem jest rezygnacja z opon zimowych niż zmiana jedynie dwóch opon w samochodzie. Na przykład PEUGEOT jest samochodem z napędem na przednią oś, więc to przednie koła napędzają samochód. Jeśli zapewnisz przyczepność przedniej osi zakładając na przód zimowe opony, bez zmiany tylnych opon, oto co się stanie: kierowca zyska pewność siebie podczas ruszania dzięki przyczepności, jaką zapewniają opony zimowe. Kiedy jednak przyspieszy, na pierwszym zakręcie może dojść do niekontrolowanego uślizgu tylnej osi.
W przypadku gdy samochód nie ma żadnych opon zimowych, trudno mu będzie ruszyć z miejsca, ponieważ natychmiast nastąpi uślizg przedniej osi. Taka sytuacja ma dodatkową zaletę – uświadamia kierowcy, po jakiej nawierzchni się porusza. Zaleca się zatem wymianę wszystkich czterech opon na zimowe lub całkowitą rezygnację z ich wymiany.
Podobna sytuacja zdarzyła mi się pewnego dnia, gdy zwracałem samochód klientowi. Jako uczestnikowi Andros Trophy bez trudu udało mi się złapać przyczepność, więc powiedziałem sam do siebie „jest dobrze, trzyma się drogi”. Przez myśl mi nawet nie przeszło, że auto może mieć tylko dwie zimowe opony. Zanim zdałem sobie z tego sprawę, już na pierwszym zakręcie samochód wywrócił się do góry kołami! Tak po prostu, bez ostrzeżenia!