PEUGEOT LION: HISTORIA SYMBOLU

6 KWIECIEŃ

Szacowany czas czytania: 5 minut

Do you want to receive our newsletters?  Sign up
Znaczek z wizerunkiem Lwa Peugeot to jeden a najbardziej ikonicznych symboli francuskiego przemysłu motoryzacyjnego. Przywodzi na myśl dumę, siłę i jakość samochodów produkowanych przez markę Peugeot. Skąd wywodzi się ten symbol i jak zmieniał się przez lata?
Pod koniec lat 40. XX wieku Emile Peugeot chciał stworzyć logotyp, który będzie kojarzony z marką Peugeot. W tym czasie wielu ludzi nadal nie potrafiło pisać ani czytać, więc użycie logotypu pozwalało jednoznacznie zidentyfikować konkretną markę. Po pomoc w stworzeniu emblematu Peugeot zwrócił się więc do złotnika, Justina Blazera. Rzemieślnik z kolei szukał inspiracji wśród charakterystycznych cech ówczesnego flagowego produktu marki - tj. piły. Szybkość, elastyczność i ostre zęby: oto lew, który stał się legendarnym znakiem marki. Zwierzęca postać umieszczona jest na strzale, która ma symbolizować szybkość cięcia piły.
Logo przestawiające lwa kroczącego po strzale zaczęto stosować w 1850 r. i umieszczać na ostrzach pił w formie grawerunku. Emblemat zarejestrowano w Conservatoire des Arts et Métiers, czyli urzędzie ds. nauk przemysłowych i społecznych, który w początkach swojej historii prowadził rejestr wynalazków. W 1858 r. logo oficjalnie zarejestrowano jako emblemat marki Peugeot , który stał się symbolem firmy i jej sukcesu w przemyśle metalurgicznym.
Logo przestawiające lwa kroczącego po strzale zaczęto stosować w 1850 r. i umieszczać na ostrzach pił w formie grawerunku. Emblemat zarejestrowano w Conservatoire des Arts et Métiers, czyli urzędzie ds. nauk przemysłowych i społecznych, który w początkach swojej historii prowadził rejestr wynalazków. W 1858 r. logo oficjalnie zarejestrowano jako emblemat marki Peugeot , który stał się symbolem firmy i jej sukcesu w przemyśle metalurgicznym.
Lew Peugeot zaczął pojawiać się na samochodach braci Peugeot około roku 1907. Auta oznakowane "Lwem Peugeot" dumnie nosiły wizerunek Lwa na strzale, umieszczony na kracie chłodnicy.
Lew Peugeot zaczął pojawiać się na samochodach braci Peugeot około roku 1907. Auta oznakowane "Lwem Peugeot" dumnie nosiły wizerunek Lwa na strzale, umieszczony na kracie chłodnicy.

Ewolucja Lwa Peugeot na przestrzeni lat

W latach 40. XX wieku Lwa Peugeot umieszczano nad kratą chłodnicy. W tym okresie dwóch konstruktorów oddało hołd marce Peugeot, tworząc pokrywy chłodnicy zwieńczone figurką lwa.
Pokrywa autorstwa Marxa: Lew dumnie pozuje z łapą skierowaną w przód. Symbolizuje wrodzoną elegancję Marki.
Pokrywa autorstwa Marxa: Lew dumnie pozuje z łapą skierowaną w przód. Symbolizuje wrodzoną elegancję Marki.
Pokrywa zaprojektowana przez Baudichon'a: Lew przedstawiony w ruchu, w biegu, w rozwianą grzywą. Zyskał przydomek "en 4e (vitesse)". Przywodzi na myśl atmosferę tamtego czasu, "szalone lata", wirujące, szybkie i nowoczesne.
Pokrywa zaprojektowana przez Baudichon'a: Lew przedstawiony w ruchu, w biegu, w rozwianą grzywą. Zyskał przydomek "en 4e (vitesse)". Przywodzi na myśl atmosferę tamtego czasu, "szalone lata", wirujące, szybkie i nowoczesne.
Od pojawienia się 1 generacji pojazdów (201, 301, 401 i 601) wizerunek lwiej głowy wkomponowano w kratkę. sylwetka lwa z czterema łapami dodaje eleganckiego charakteru przedniej części aut marki Peugeot.
Czy wiesz, że:

Płeć naszego zwierzęcego symbolu stała się przedmiotem żywej dyskusji: czy to lew, czy może lwica? Niektórzy faktycznie uważają, że to szybkość i zadziorność to cechy drapieżnej lwicy, zaś osobniki męskie przewodzą stadu, wykorzystując swój władczy i dumny charakter.

 

Be względu na płeć, wizerunek kota pozostaje symbolem wyjątkowego uroku aut Peugeot.

Począwszy od modelu 203, styl samochodów ewoluował, zwłaszcza na skutek usunięcia dużej pionowej kraty. Zmienił się także wygląd Lwa: emblemat z lwem zamiast na kracie chłodnicy został umieszczony na masce auta.
Począwszy od modelu 203, styl samochodów ewoluował, zwłaszcza na skutek usunięcia dużej pionowej kraty. Zmienił się także wygląd Lwa: emblemat z lwem zamiast na kracie chłodnicy został umieszczony na masce auta.
Przepisy wprowadzone w październiku 1957 r. zabroniły umieszczania na zewnątrz aut wystających elementów. Dlatego Peugeot, podobnie jak wszystkie inne marki samochodowe, zrezygnował z umieszczania emblematu na kracie chłodnicy. Legendarny Lew został wkomponowany w kształt herbu, zbliżonego do emblematu Franche-Comté, czyli regionu, z którego wywodzi się marka Peugeot. Lew w pozycji stojącej (który zaczął pojawiać się już w 1948 r.) zastąpił Lwa kroczącego po strzale.
Przepisy wprowadzone w październiku 1957 r. zabroniły umieszczania na zewnątrz aut wystających elementów. Dlatego Peugeot, podobnie jak wszystkie inne marki samochodowe, zrezygnował z umieszczania emblematu na kracie chłodnicy. Legendarny Lew został wkomponowany w kształt herbu, zbliżonego do emblematu Franche-Comté, czyli regionu, z którego wywodzi się marka Peugeot. Lew w pozycji stojącej (który zaczął pojawiać się już w 1948 r.) zastąpił Lwa kroczącego po strzale.
Należy pamiętać, że logo zaprezentowane w broszurze może różnić się od emblematu widocznego na samochodzie. To samo tyczy się logo z Lwem, który nawet w tym samym roku może różnić w zależności od modelu samochodu.

Dlatego też w latach 60. XX wieku kształt logo z lwem zmieniło się, przedstawiając jedynie głowę zwierzęcia, powiększoną i umieszczoną na tarczy, nad którą znajdowała się nazwa "Peugeot".

W zmienionym logo lew ma bujną grzywę i lekko rozchyloną paszczę.

Dlatego też w latach 60. XX wieku kształt logo z lwem zmieniło się, przedstawiając jedynie głowę zwierzęcia, powiększoną i umieszczoną na tarczy, nad którą znajdowała się nazwa "Peugeot".

W zmienionym logo lew ma bujną grzywę i lekko rozchyloną paszczę.

Pięć lat później, wizerunek lwiej głowy zyskał nowy charakter, a zaokrąglone kontury zastąpiono prostszą, bardziej geometryczną linią. Zrezygnowano z herbu, pozostawiać jednocześnie nazwę "Peugeot".
Pięć lat później, wizerunek lwiej głowy zyskał nowy charakter, a zaokrąglone kontury zastąpiono prostszą, bardziej geometryczną linią. Zrezygnowano z herbu, pozostawiać jednocześnie nazwę "Peugeot".
U schyłku lat 70. XX wieku zmieniło się logo na kratce. Pod koniec lat 70. powrócił herb, a jego kontur zmienił barwę ze złotej na stonowane srebro.
U schyłku lat 70. XX wieku zmieniło się logo na kratce. Pod koniec lat 70. powrócił herb, a jego kontur zmienił barwę ze złotej na stonowane srebro.
Na początku lat 80., wraz z pojawieniem się samochodów piątej generacji, w tym modeli 305 i 505, Peugeot raz jeszcze zmienił oblicze Lwa. Jego kształt się nie zmienił, ale dzięki prostszym srebrnym konturom na czarnym tle zyskał bardziej wyrafinowany charakter.
Na początku lat 80., wraz z pojawieniem się samochodów piątej generacji, w tym modeli 305 i 505, Peugeot raz jeszcze zmienił oblicze Lwa. Jego kształt się nie zmienił, ale dzięki prostszym srebrnym konturom na czarnym tle zyskał bardziej wyrafinowany charakter.
W połowie lat 90. kratka z Lwem ponownie ewoluowała: stała się bardziej masywna, srebrna, a na jej środku umieszczono poprzeczne przęsło. Taki kształt, z uwzględnieniem niewielkim zmian, obowiązywał aż do 2010 r.
W połowie lat 90. kratka z Lwem ponownie ewoluowała: stała się bardziej masywna, srebrna, a na jej środku umieszczono poprzeczne przęsło. Taki kształt, z uwzględnieniem niewielkim zmian, obowiązywał aż do 2010 r.
W 2010 r., na dwusetną rocznicę powstania Marki, Lew zyskał przeszedł metamorfozę. Kontury stały się smuklejsze i bardziej stylowe, a dwukolorowa sylwetka łączyła w sobie matowe i lśniące refleksy.
W 2021 r. wprowadzono aktualne logo Peugeot. Odświeżony, nowoczesny emblemat odzwierciedla zaangażowanie Marki w proces transformacji energetycznej, zachwycając uproszczonym, bardziej opływowym kształtem (nawiązującym do wizerunku znanego z lat 60.) i wyrażając pełną gotowość na wyzwania XXI wieku.
W 2021 r. wprowadzono aktualne logo Peugeot. Odświeżony, nowoczesny emblemat odzwierciedla zaangażowanie Marki w proces transformacji energetycznej, zachwycając uproszczonym, bardziej opływowym kształtem (nawiązującym do wizerunku znanego z lat 60.) i wyrażając pełną gotowość na wyzwania XXI wieku.
Dziś Lew Peugeot to symbol rozpoznawany na całym świecie i powszechnie kojarzony z wartościami Marki: Ekscytacją, Doskonałością i Emocjami. Symbolizuje historię i dziedzictwo firmy, a także zaangażowanie w proces ciągłego doskonalenia i wspierania innowacyjności.
Dziś Lew Peugeot to symbol rozpoznawany na całym świecie i powszechnie kojarzony z wartościami Marki: Ekscytacją, Doskonałością i Emocjami. Symbolizuje historię i dziedzictwo firmy, a także zaangażowanie w proces ciągłego doskonalenia i wspierania innowacyjności.
Obejrzyj wideo i zobacz, jak na przestrzeni lat zmieniał się wizerunek Lwa Peugeot
ODKRYJ WSZYSTKIE ARTYKUŁY